woensdag 19 oktober 2011

Zwitserland-Italie

Woensdag 19 oktober
Ontwaken Passo San Gottardo (Sui)
KM 51946

Half negen.
Buiten is het mistig, koud en stil.
Binnen brandt de kachel, ruikt het naar gebakken eieren met bacon en naar espresso, en klinkt muziek van Chris Botti met Andrea Bocelli

Als we in deze omstandigheden aan het ontbijt zitten zien we plots een camperbusje aan ...
komen rijden. Het zal toch niet……? Hier in de middle and the top of Suisse…? Jawel, het Nederlandse stel met hun Pössl (camperbusje).
We kletsen even met de ramen open. Ze wilden uit nieuwsgierigheid toch eens checken of wij boven op de Gotthardpas overnacht hebben. Zelf hebben ze vlakbij de liften gestaan. Wat een toeval. Voordat ze weer verder rijden waarschuwen ze ons nog voor de mist.
Maar dat hadden we zelf dus al gezien. Even later is de mist dan ook nog het énige wat we zien.

We hebben dit weer wel vaker meegemaakt op de Gotthardpas. Als we rond 10:00 uur vertrekken is het zicht slechts een meter of twintig. Hoewel je in dergelijke situaties natuurlijk zelf heel scherp moet blijven rijden is de navigatie een handig hulpmiddel. We zien op het scherm alle haarspelden liggen.
Op een hoogte van 1400 meter duiken we onder de wolken. Bij Göschenen rijden we de E35 weer op. De bedoeling is om vandaag ongeveer 500 kilometer te rijden. Daarna zien we ter plekke wel waar we gaan overnachten. Dat is in Duitsland eigenlijk geen probleem. Er zijn camperplaatsen genoeg. Daar kan Nederland heel wat van leren.

Om 12:15 rijden we Duitsland in. Een half uur later tanken we in Hartheim voor €100 aan diesel. Voor zoveel geld hebben we nog nooit in de tank gestopt. En dan te bedenken dat er landen zijn waar we voor hetzelfde aantal liters maar een tientje zouden hoeven te betalen. We pauzeren hier ook meteen maar even.

De hele weg is het al miezerweer. Ook hier regent het en staat een flink windje. Dat weerhoudt echter iemand niet ervan het grote parkeerterrein waar we staan van afval en onkruid te ontdoen. Waarschijnlijk is het een medewerker van de Duitse variant van Breed. Breid?.
Breed verzorgt de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening in opdracht van negen gemeenten in de regio Nijmegen.

De gelaatstrekken van deze medewerker brengen bij ons de twijfel of de grimas een reactie is op het gure weer of een gevolg van een eerder opgelopen hersenletsel. Gezien het feit dat hij ook trekt met een been/heup houden we het uiteindelijk op een combinatie van beide.

De man laat ondanks zijn handicap echter een gemotiveerdheid zien waar de gemiddelde Breed plantsoenwerker nog heel wat van kan leren. Althans zoals we ze bij ons in Beuningen bezig zien. Geen propje blijft onopgemerkt, geen onkruidje veilig.
Wellicht komt het ook door gebrek aan collega’s op dit moment dat hij niet in de verleiding komt om meer dan driekwart van zijn werktijd op een schop, bezem of kruiwagen gaat staan te leunen, afgewisseld door het draaien en roken van een shagje.
We denken dat deze man blij is dat hij een baan heeft en daarmee nuttig in zijn inkomen kan en wil voorzien. Daar kunnen een hoop langdurig werkelozen in Nederland nog wat van leren.

Met dit al geraken we al weer aardig in thuisstemming. Nog één overnachting te gaan.
Rijdend via de E35, E25 en E31 komen we in de buurt van de vandaag geplande 500 kilometers. Tijd om even in onze camperplaatsengids te kijken en naar de POI’s (points of interest) van de camperplaatsen op MS Autoroute.
We zien dat niet te ver van de snelweg af in het plaatsje Sprendlingen waar meerdere camperplekken zijn. Laten we daar dus maar eens gaan kijken.
Verder hadden we ook niet moeten gaan want een paar honderd meter voor de afslag naar het dorp staat het verkeer helemaal vast op de snelweg. Op het nieuws horen we dat er vandaag in deze regio gestaakt wordt door het personeel van het openbaar vervoer en dat daardoor extra veel mensen de auto hebben genomen. Ook op de afslag zelf moeten we nog langzamer dan stapvoets rijden, maar na een kwartiertje kunnen we gelukkig weer gas geven.

De eerste camperplaats waar we langs rijden in Sprendlingen ziet er niet slecht uit maar we rijden toch door naar het centrum waar ook een Stelplatz schijnt te zijn.
Inderdaad treffen we bij een tenniscentrum een uitstekende (gratis) camperplek aan. Er is een sanizuil aanwezig. Het lozen van het toilet is gratis. Voor € 2,- kan men 10 minuten water pakken en ook voor € 2,- kun je voor 24 uur aan de paal (stroom).
Normaliter is het mogelijk voor de volgende ochtend verser broodjes te bestellen binnen bij de receptie van de tennishal. De dienstdoende bakker is echter deze week toevallig met vakantie. Dat wordt morgenochtend dus zelf afbakken.

Eenmaal gesetteld krijgen we opeens een onvoorstelbare drang om schnitzel met frites te gaan eten. Nu moet dat in een Duits dorpje niet zo’n probleem zijn dus gaan we weder en wind trotserend en gewapend met onze North Face jassen op zoek naar de eerste de beste Stube. Of het ook de beste is weten we niet maar de eerste vinden we na een goeie 5 minuten.

Eenmaal binnen treffen we een café-huiskamerachtig iets. Links drie tafels met stoelen tegen de muur. Aan de middelste tafel zit een man alleen te eten. Aha, er wordt dus gekookt. Schuin rechtsvoor staat een eenvoudige bar. Van rechts komt een man aangelopen, waarschijnlijk de eigenaar. ‘Guten Tag, können wir etwas essen?’, vragen we.
Dat kan gelukkig. Nou vinden we de entourage in dit voorste gedeelte niet zo geweldig, maar ondertussen hadden we wel gezien dat er achterin nog een wat ‘echter’ restaurantdeel is, wat echter wel donker is. Op de vraag of we daar ook mogen zitten, loopt de man vooruit en maakt de verlichting aan. Kijk, dat ziet er gezelliger uit. Gezelliger op zijn Duits dan.
Zoals in veel Duitse eetgelegenheden treffen we ook hier een inrichting en entourage waarbij wij meteen moeten denken aan die zeventigerjarenfilms uit de categorie ‘Kom met je waldhoorn tussen mijn Alpen’ e.d. Onze generatie weet nog wel wat we bedoelen. Op en onder de tafeltjes gebeurde van alles behalve eten.
Daar is nu gelukkig niets meer van te zien. Het is hartstikke schoon hier.

Afijn, over schnitzels gesproken, naast enkele eenvoudige voorgerechten wordt de menukaart hoofdzakelijk gevuld met schnitzels met ongeveer tien variaties op de saus/ topping.
Het is ook mogelijk een steak te bestellen. Inderdaad…..in dezelfde tien varianten.
Wij vinden het prima. Monique bestelt een goulashsoep en ik ga voor de uiensoep.
Beiden bestellen we een Schnitzel cordon bleu. Uiteraard laten we het geheel begeleiden door een grote pot bier uit de tap.

De adviezen van de Nederlandse gezondheidsraad om per dag niet meer dan 6 gram zout te eten worden hier met de soep alleen al volledig in de wind geslagen. Misschien denkt de Duitse gezondheidsraad er anders over. De kok in ieder geval wel.
We kunnen bijna onze bloeddruk voelen stijgen tijdens het eten van de soep. We bestellen bij het serveren van de hoofdmaaltijd meteen maar twee nieuwe potten bier.

De hoofdmaaltijd is zoals we hem in ons hoofd hadden: een grote en perfect krokant gebakken schnitzel, dubbelgevouwen om de ham en kaas niet te laten ontsnappen.
Een flinke portie even krokante frietjes vult de ander helft van het bord.
Apart een schaal met rauwkost salade. We smullen ervan.

Tijdens ons bezoek komt er nog één andere gast eten. Ach ja, woensdagavond.

Terugwandelend naar de camperplek zien we dat er ondertussen nog enkele campers bij zijn gekomen. Niet dat het echt druk is, maar een stuk of vijftien campers in een klein dorpje doordeweeks en buiten vakantietijd vinden we toch aardig wat.

In de camper drinken we nog een likeurtje en schrijven, lezen en internetten we nog wat.
Het internetten doen we via een dongle met een simkaart van Vodafone Ierland. Daarmee kun je voor € 2,99 per dag 50 MB down- en uploaden. Een prima alternatief als je perse je mail wilt ophalen en versturen en er geen Wifi in de buurt is.
Hoe een en ander te gebruiken lees je hier en hier .

Tegen 23:00 uur gaan we de voorlopig laatste nacht in onze camper in. Helaas. We zouden nog wel een aantal maanden door willen gaan…