zondag 9 oktober 2011

Zondag 9 oktober
Ontwaken in Akti Pachi
KM 50270

Een onrustige nacht was het. We hebben de wekker regelmatig gezien en nu zien en horen we hem weer om zes uur.
We zijn ook nog een paar keer wakker geworden van de rook- en CO-melder die boven ons bed hangt. Omdat we slechts weinig konden ventileren vanwege de harde wind en regen gaf dat ding ons een seintje omdat hij blijkbaar vond dat de lucht een beetje onzuiver werd.
Wel schrikken maar een prettig gevoel dat alles werkt.

Het regent om zes uur nog volop. We hadden gisteren ...
onze rubberen buitenmatten buiten laten liggen zodat ze nog wat konden drogen. Niet zo slim dus. Terwijl Monique de boel binnen reisklaar maakt doe ik dat aan de buitenkant. Na tien seconden ben ik net zo nat als de rubber matten. Gelukkig is de regenjas waterdicht. Het voelt weer net als Nederland met onze regenjassen, spijkerbroeken en dicht schoeisel aan.
Op naar de haven. Koffie drinken we op de boot wel.

De rit naar de boot duurt ongeveer 20 minuten.
Aangekomen in de kleine haven kopen we de tickets bij een soort van loketje van een kermisattractie. De boot ligt al op ons en nog een paar reizigers te wachten. Zijn laad- en losklep hangt als een natte en glibberige tong uit een gulzige mond op de kade te rusten.
Maar blijkbaar lust hij geen buitenlands want na diverse pogingen komen we niet helemaal tot in het schip. Recht de klep op, schuin van links, schuin van rechts, veel gas, weinig gas, niks werkt. Te glad.
Kijk dat is voor ons nou een reden voor een achterwielaandrijver. Het lijkt alsof één van de bootslieden dat ook denkt, want hij dirigeert me achteruit de klep op. En dat werkt! Poeh poeh, we dachten dat we hier vandaag niet meer weg zouden komen.

Druk is het niet op de boot. Nog een stuk of vijf andere auto’s en een scooter staan op het dek. Verder denken we ongeveer vijftien voetgangers de boot hebben zien enteren.
Boven in de passagiersruimte kopen we eerst koffie. Monique een koffie Nes en ik een espresso. Heerlijk, na alle stress om de boot op te komen.

De regen is gestopt. Het lijkt ook iets minder te waaien. Als we eenmaal een minuut of tien varen – het is dan 07:25 - zijn we een stuk geruster. Zoals we verwacht hadden is deze boot veel stabieler. Al vrij snel zien we in de verte onze aankomsthaven Kavala. Een verzameling overwegend witte huizen onderaan een enorme bergrug. Alsof iemand ze boven aan de berg heeft losgelaten en ze op een hoopje net voor het water tot stilstand zijn gekomen. Boven de stad hangt een enorme dikke witte wolk als een dekbed uitgespreid om iedereen in de stad warm te houden. Ja. het zal voor de Grieken ook effe wennen zijn, de dag- en nachttemperatuur een graad of tien naar beneden.
We knijpen hem een beetje om in Kavala met de camper de boot af te rijden gezien de problemen die we een paar uur eerder hadden om erop te komen.
De kademuur is hier echter aanzienlijk hoger en we rijden bijna horizontaal het schip uit. Een hele opluchting.
Eerst maar eens de stad uit. De weg gaat langs het water richting westen.
Het is zondagochtend, maar de stad leeft al aardig en de eerste mannen zitten al aan de koffie in de Kafenions.

Aan de rand van de stad kopen we een psomi voor het ontbijt. Dat ontbijten doen we echter pas een goed uur later als we al aardig op pad zijn richting Thessaloniki. We stoppen op een P langs de snelweg. Bijna overal op de P’s zie je hier kantina’s: simpele kraampjes die fruit en groenten verkopen, of bijvoorbeeld olijfolie.
En er is altijd wel klandizie. Vooral vrachtwagenchauffeurs stoppen om iets te kopen. Op dit traject rijden er opvallend veel Turkse vrachtauto’s met bestuurder.
Een leuk iets zo’n kantina. Misschien ook wel voor Nederland, kantina’s op de drukkere doorgaande wegen?
Terwijl ik op de P in onze camper de ontbijttafel prepareer koopt Monique tomaten en druiven bij een kraampje.
Het is fris buiten maar wel droog, en ondertussen is de zon weer gaan schijnen. Na een goed half uur gaan we verder. Het is erg rustig op de weg en na een paar uur rijden laten we Thessaloníki links liggen.
Na Thessaloníki begint het toltraject. We betalen € 5,20. Het is ondertussen 12:30 uur.
Omdat wij weinig dingen van te voren plannen tijdens onze vakantie stoppen we even om te zien hoe nu verder. We hebben wel een grote lijn maar daar wijken we nog wel eens vanaf. Zo zien wij in het boekje van Womo ‘Mit dem Wohnmobil nach Griechenland’ dat we eigenlijk helemaal niet zo gek ver zitten van Vergina, waar de grafkamer van Philip II is, de vader van Alexander de Grote.
Eigenlijk een beetje zonde om dat te laten liggen nu we er zo dichtbij zijn. Dichtbij is een goed uur volgens onze navigatie.
We gaan dus de tolweg af richting Vergina. Een prachtige route. Wat is de natuur in Griekenland toch mooi! Jammer dat veel Grieken er een zooitje van maken.

Vergina en de tombe van Philip II worden al ruim tevoren aangegeven. Het aandeel touringcars onder de weggebruikers stijgt ook zienderogen als we eenmaal in de buurt van de tombe en het museum komen. Dat kan niet missen dus.
Iets voor half twee komen we aan. Er zijn slechts 2 parkeergelegenheden in de buurt van een en ander. We nemen de meest dichtbije. Een simpel parkeerterrein op ongeveer 5 minuten lopen van het museum. Je móet wel gebruik maken van de parkeerterreinen, want voor de rest geldt overal een parkeerverbod. We betalen voor de P slechts € 1,50 aan een hele vriendelijke man die in een heel klein hokje zit.

Na 5 minuten richting museum gelopen te hebben door een straat die helemaal ingesteld is op toeristen middels allerlei eet- en troeptenten komen we aan bij de toegangspoort.
Het museum is geopend van 09:30 – 19:30 uur. De toegangsprijs is € 8,- per persoon.
Eenmaal de kaartjes betaald zouden we bijna de entree van het museum voorbij lopen. Eigenlijk is het een enorme grafheuvel waar we tegenaan kijken. Met een tunneltje als ingang en een tunneltje als uitgang.

De tombe is pas in 1977 ontdekt. In feite zijn het 3 tombes maar het draait natuurlijk vooral om die van Philip II. Ze hebben de grafheuvel helemaal afgegraven en daar een kunstmatige koepel omheen gebouwd die tevens ingericht is als museum.

Nou beste mensen, dit moet je werkelijk niet overslaan.
Alle dingen in het museum zijn prachtig en bijzonder maar eenmaal voor de werkelijke graftombe staand voelen we ons in een soort van Indiana Jones film terecht gekomen. Die immense marmeren deuren, de zuilen, die……… een onbeschrijflijk gevoel om hier te staan. Echt heel bijzonder!
Monique is zwaar onder de indruk. Er zijn veel van dit soort dingen in Griekenland maar ik vind dit ná Olympia toch wel het meest bijzondere. Monique vindt dit hier echt het meest indrukwekkende wat zij aan oudheid heeft gezien tot nu toe.
Helaas kan men niet echt in de tombe zelf maar laat dat je niet weerhouden om deze plek te bezoeken.

We zijn blij dat we vanmiddag besloten hebben om dit te gaan zien. Onder de indruk wandelen we terug naar de camper. Daar blijkt aan de rechterkant op de P een kraan te zijn. Die kans om de watertank te vullen laten we niet onbenut. En dat allemaal voor € 1,50 parkeergeld.

Om 16:00 uur rijden we terug richting kust. Daar willen we een overnachtingsplek vinden voor vanavond. Ook hier weer een bijzonder landschap. Het heeft soms iets van Toscane. Sluit dan wel de ogen voor de dorpen waar je hier doorheen komt, want wij vinden het toch wel enkele van de meest deprimerende en rommelige dorpen die we ooit gezien hebben in Griekenland. Jee, wat een zooitje.

Via Meliki en Methoni (ja ook hier een Methoni) komen we bij de kust aan. Werkelijk mooie zandstranden hier maar omdat het toch weer wat regenachtig en winderig is geworden besluiten we te overnachten in de beschutting van een klein haventje bij Pydna. Een beetje rommelige aanblik maar prima voor een overnachting.
We zitten de hele avond tegen kleurige vissersboten aan te kijken maar die zullen niet uitvaren.
Enkele vissers zijn wel de hele avond met hengels bezig met een soort zelf ontplooiend vierkant schepnet van een meter doorsnee eraan.
We zullen echter de hele avond geen enkele vis in deze netten gevangen zien worden.

Moe van de slecht en weinig geslapen laatste nacht en de rit van vandaag duiken we op tijd het bed in.

Overnachting haven Pydna
KM 50575
N 40° 22'34" E 22° 37'30"