donderdag 22 september 2011

douche

donderdag 22 september
Km 49250

Als we vanochtend verticaal door het dakluik kijken zien we een strakblauwe vlek van 40 bij 40 cm. Kijken we horizontaal door het slaapkamerraam dan zien we een blauwgroene vlek van 70 x 30 cm.

Moesten we er gisteren nog even in komen, vanochtend hebben we het gevoel dat we weer een beetje thuis zijn. Vorig jaar Noorwegen was prachtig maar Griekenland is toch wel meer ‘ons ding’. Hier gaan we voorlopig niet meer weg, zeggen we tegen elkaar.

Eerst maar eens ...
de dagelijkse dingen. Koffie drinken, een duik, en een douche op het strand.
De douche doet het hier net andersom dan thuis: eerst is hij heet en dan wordt hij koud. Van nature is de wateraanvoer hier koud, maar omdat die via een zwarte slang tientallen meters over het strand loopt, is de eerste minuut water behoorlijk opgewarmd door de zon. En kun je er werkelijk waar soms niet eens onder staan. Je kent het wel van met de blote voeten over het hete strand lopen. Juist, daar ligt die slang dan op.

Wij zijn altijd al gefascineerd geweest door de douchebouwsels in Griekenland. Een Nederlandse loodgieter kan hier heel wat inspiratie opdoen om een douche aan te leggen zonder de gebruikelijke gereedschappen, maar wel met plakband, touw, ijzerdraad, klemringen e.d.

Maar deze hier is vooral uniek om zijn kleur. Of beter gezegd: zijn verkleuring. De douchepaal voelt zich hier waarschijnlijk zo thuis dat hij helemaal in de achtergrond opgaat. Een schilder zou het niet zo mooi kunnen krijgen al wilde hij graag.

Overigens gaat hier niet alleen de douche in de achtergrond op. Ook de bomen op dit strand en langs deze weg hebben camouflagesokken aan. Als kledingfabrikant zou ik het wel weten waar ik de prints voor de nieuwe collectie vandaan moest halen.

Genoeg gedouched en geboomd. We pakken de fietsen van de camper en gaan op jacht naar een bakker. Daarvoor moeten we terug naar Igoumenitsa. Onze buurvrouw tipt ons een vrijliggend fietspad en vraagt of we voor haar ook een brood willen meebrengen.
 Het is werkelijk een prachtstukje fietsen naar de bakker. Bijna geheel langs de zee. We komen vlakbij de bakker uit, waar we nog een beetje onwennig zo Grieks mogelijk ‘dio psomi’ proberen uit te spreken. Dat lukt aardig want we krijgen wat we willen: twee broden. De kosten: € 1,80 de twee.
Terug op onze plek maken we de buurvrouw blij met het brood. We geven het als ruil voor de druiven van gisteren.
 Met dit heerlijke verse maisbroodachtige brood en nog van alles erop en eraan ontbijten we onder onze luifel, want het wordt al aardig heet. Voor de liefhebbers: het is deze dagen ongeveer 28 graden overdag en 20 ’s nachts.

We lanterfanten de rest van de dag. ’s Middags proberen we of we toevallig internet hebben. Laten we nou een geweldige verbinding hebben hier far away from civilization.
Onze wifi antenne van 10 dbi op het dak en de Alfa versterker binnen in de camper doen het voortreffelijk. Het programma WeFi op ons netbookje maakt automatisch connectie met een publiek netwerk.
Voor wie meer specifiek geïnteresseerd is in deze materie komen we later in de blog daar nog op terug.

Nu we verbinding hebben gaan we maar een via Skype bellen naar huis. Dat kost naar een vast nummer over de gehele wereld slechts 2 cent per minuut. Naar een andere Skype gebruiker kan het zelfs gratis, en zelfs met beeld daarbij als beide partijen een webcam hebben.
We bellen met Tonnie en Thea (paps en mams Monique) en later op de avond met Truus (mams Michel).
We houden de internetverbinding de hele dag en kunnen dus wat verhalen en foto’s onze blog opsturen.

Het is een prachtige namiddag en we zetten de stoelen en tafel in het schijnsel van de zakkende zon vlakbij de zee. Een zelfgemaakte Griekse salade met Feta en de psomi en een lekkere wijn maken een situatie die onbetaalbaar is en bij geen enkel reisbureau te boeken is!
Als het eenmaal donker is gaan de stoelen in sterrenkijkstand en kijken we afwisselend naar de ontelbare sterren en de tientallen ferry’s die als opgetuigde kerstbomen de haven van Igoumenitsa in- en uitvaren.