zaterdag 24 september 2011

de bergen in

Zaterdag 24 september
KM 49305

Eerst een lekkere koude douche op het strand. Thuis moet je er niet aan denken, hier went het snel.
Dan nemen we een sober en snel ontbijt met koffie en wat crackers met kaas.  Nou ja sober, in sommige landen zou men het een rijkdom vinden.

Snel op pad, want deze plek vinden we niks.
Ioannina ligt op onze route Een behoorlijk grote plaats. Eigenlijk helemaal niet zo ons ding zo’n stad, maar Monique wil graag ...
naar een markt om vooral verse groenten en fruit te kopen. A) is dat een prikkie hier en B) is het hier veel en veel smaakvoller dan thuis.

Ioannina is echter gruwelijk hectisch en we durven niet (meer) zomaar van de grotere straten af te wijken in deze stad. We hebben ons wel eens klem gereden in een Griekse plaats dus we zijn wat voorzichtig geworden. Op een gegeven moment rijdt er een bus voor ons, en daar blijven we maar even achter. Als die erdoor kan kunnen wij dat ook.
Nadat we géén markt aantreffen stoppen we in een buitenwijk van de stad en kijken in onze navigatie of er toevallig een LIDL is hier. En warempel, onze – na alle vakantiejaren inmiddels grote vriend -  TomTom geeft aan dat er op 4 minuten een filiaal is. En jawel hoor, inderdaad zien wij na deze tijd het bekende blauwgele bord boven de weg prijken.
We doen er voor € 73,- aan boodschappen. Het totaalbedrag is vooral omhooggeschroefd door een aantal flessen ouzo. Tja, we moeten wel een beetje in het Griekse leven opgaan hè?
De ouzo is wat goedkoper dan bij ons thuis, de rest van de boodschappen ligt ongeveer op hetzelfde prijsniveau.
Voor de klussers onder ons zit er vlakbij de Lidl een Praktiker. Een filiaal van een Duitse keten van het soort Gamma/Praxis. Kan erg handig zijn om te weten. Wij hebben ooit eens tijdens een reis een omvormer gekocht toen de onze de geest gaf. We hebben hem nu nog steeds als reserve bij ons.

Nu we het toch over de prijzen hebben. Eenmaal weer de stad uit (opluchting) tanken we diesel. Daarvoor betalen we € 1,55 per liter.
De dieselprijzen variëren van €1,45 tot € 1,59. Van de prijzen komen we dan vanzelf weer op ‘de crisis’ in Griekenland. Best veel mensen vroegen zich thuis af of we wel naar Griekenland moesten gaan. Er zou misschien wel geen brandstof meer zijn, of geen geld meer uit de pinautomaten komen.
We merken hier tot nu toe niks anders dan alle voorgaande jaren in Griekenland. We verdiepen ons er verder ook niet echt in, maar overal wordt gewoon getankt. Zowel brandstof als geld.
Komt dus allen naar dit (zeker ook voor camperaars) prachtige land.
Mochten we onze mening en ervaringen drastisch moeten bijstellen in de loop van onze trip, dan laten we jullie dat zeker weten.

Overigens is er vlakbij het tankstation een zigeunerkamp. Een verzameling van koepeltentjes op pallets, enkele krotjes gebouwd van golfplaten, en nog meer interessant geconstrueerde ‘woningen’. Moeders slepen rond met hun kinderen. Moeders van soms misschien pas een jaar of zestien, alhoewel we de leeftijd van deze mensen altijd moeilijk vinden in te schatten. Wél de leeftijd van hun auto’s. Oude aftandse pick-up trucks rijden in en uit het kamp, meestal beladen met groenten en fruit.
Vaak houden de mannen zich bezig met de verkoop daarvan, en de vrouwen zie je dan weer rondrijden met winkelwagentjes  volgestouwd met kleedjes, doeken e.d.
Triest om te zien, maar na verloop van jaren zijn we er aan gewend om dit vlakbij steden aan te treffen.  En mogelijk vinden ze zichzelf niet triest.
We zwaaien bij het wegrijden van het tankstation naar een aan de kant van de weg zittende moeder met kinderen, en ze zwaaien heel hartelijk terug.

Op zoek naar een geschikte plek voor de nacht komen we vlak langs het vliegveld van Ioannina. Daar zien we ook nog een Lidl. Voor de geïnteresseerden: Als je met de rug naar het vliegveld staat, dan naar links en ongeveer 200 meter verder aan de rechterkant.

We vinden niks geschikts om te overnachten en besluiten om maar alvast richting Vikoskloof te rijden. Misschien halen we het plaatsje Monodendrio wel.
Maar eerst proberen we de camperplek bij het oude theater van Dodoni.
Daar aangekomen zijn we de enige auto op het enorme parkeerterrein. Als we net stilstaan komt gelijk de eigenaar van het boven het theater gelegen restaurant naar ons toe, en hij vertelt dat het theater om 15:00 gesloten is, dat het morgen vanaf half negen weer geopend is, en dat we rustig hier mogen overnachten, als we maar wat eten en/of drinken bij hem.

We willen nog wat overleggen. De restauranthouder gaat weer naar zijn terras. Ondertussen komt er nog een huurauto met een jong Belgisch stel die het theater willen bezoeken, en weer wat later ook een huurauto met een jong Amerikaans stel. Allemaal voor niks dus. We spreken de mensen nog even en hebben het over elkaars vakanties.

Veel (openlucht) musea, opgravingen e.d. zijn in Griekenland al om 15:00 uur gesloten in het voor- en naseizoen. Iets om rekening mee te houden!

We laten het theater voor wat het is. We hebben al zoveel oudheden gezien dat we deze dan ook maar voor gezien houden.

Onderweg naar de Vikoskloof rijden we door een prachtig berglandschap, waar ons Fordje goed zijn best moet doen. Ik merk steeds meer in zulke situaties dat ik liever een achterwielaandrijver heb. Zeker in de haarspeldbochten die je net in de één kunt nemen. En als het dan ook nog een beetje regent wordt het wegdek hier op plaatsen spiegelglad. Vooral in de bochten is het teer – zeg maar de lijmlaag)  tussen de steentjes en kiezels van de asfaltlaag bijna verdwenen en rijdt je zowat alleen op gladde kiezels. Komt daarbij nog dat allerlei olie, rubber en andere vuiligheid die zich tijdens lange tijd van droogte en hitte op het asfalt heeft genesteld bij een flinke bui regen loskomt, en dan heb je de poppen aan het dansen.
Ze dansen nu niet echt maar het regent al wel wat en er hangt onweer in de lucht. Erg geconcentreerd rijden dus. We zouden niet de eersten zijn die hier van de weg raken gezien de vele 'monumentjes' in de berm.
Afijn, we slingeren op en af door dit mooie berglandschap en stijgen tot soms grote hoogtes. Van alles steekt er hier over, we zien zelfs een schildpad een poging wagen. Niet echt een sprinttype dus we hopen dat hij/zij de overkant heeft gehaald.

We besluiten om maar helemaal door te rijden naar Monodendrio en komen daar om 19:00 uur aan. Een zeer toeristikos dorpje maar dat kan moeilijk anders als het zo aan een beginpunt van de beroemde vikoskloof ligt.

Net goed en wel het dorp uit parkeren we de camper langs de kant van de hellende weg op een soort uitvoegvak tegenover een onverharde op/afrit van de berg. Ik twijfel al even om dat te doen maar omdat we weinig ander gelegenheid zien wagen we het erop. Een grote bus of vrachtwagen zal hier echt niet de stijle op/afrit op/af hoeven.
Eten doen we in de camper. Een salade met soep en brood maken het menu, vooraf gegaan door de vanmiddag aangeschafte ouzo. Effe wennen weer die dropsmaak.
In het prachtige uitzicht hangt naast een regenboog zelfs een wifi-internet verbinding in de lucht, dus we kunnen de mail ophalen, de blog wat vullen, en bekijken dat het morgen (zondag) een mooie heldere dag wordt om de kloof te wandelen.
Snel lekker warm in de camper douchen, nog een ouzo en naar bed dus, want we zullen de energie nodig hebben morgen.